Współcześni "patrioci"

Poniedziałek, pierwszy dzień ferii, siedzę z moimi dwoma towarzyszami w galerii handlowej na kanapach obijając się krótko mówiąc, na przeciwko mnie usiadł chłopak w bluzie z godłem Polski (wiecie "patriota") tak na niego spoglądałem i się zastanawiałem czy on cokolwiek może wiedzieć o Polsce. Sądząc po jego mowie uważam, że niewiele, ale nie mam pewności, nie pytałem go o nic, lecz skłoniło mnie to do pewnej refleksji, a mianowicie ile wiemy o naszym kraju ? Czy jesteśmy takimi patriotami na jakich się często kreujemy jak wspomniany facet. Postanowiłem zrobić pewną sondę, zadawałem ludziom na mieście dwa krótkie pytania, " W którym roku odbył się chrzest Polski" i " W którym roku odbyła się bitwa pod Grunwaldem". Pytania zadawałem zarówno ludziom młodym i starym, lecz chcę się tu skupić na ludziach młodych. Jakie wnioski ?

Dramat, i w ogóle nie śmieszny. To jest skandal krótko mówiąc, że tylko 3 osoby na 10 wiedziały kiedy odbył się chrzest Polski. Można zadawać sobie pytanie to kogo ja pytałem, otóż śpieszę z pomocą, normalnych nastolatków, zadbane dziewczyny i normalnych chłopaków, nie jakiejś patologi czy coś w tym stylu. Na pytanie o bitwę pod Grunwaldem było lepiej aż 4 na 10 osób odpowiedziało poprawnie na pytanie. Wśród starszych osób wyglądało to tak, że 5 na 10 osób wiedziało kiedy odbył się chrzest Polski a 8 na 10 znała odpowiedź na pytanie o bitwę pod Grunwaldem. Nieźle. 

Przyjrzyjmy się terminowi Patriotyzm. "Patriotyzm – postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz chęć ponoszenia za nią ofiar; pełna gotowość do jej obrony, w każdej chwili.". Zadaje sobie pytanie czy można być patriotą bez wiedzy kiedy odbył się chrzest Polski ? Osobiście nie oddawałbym się niczemu ani nie bronił nikogo o kim nie mam zielonego pojęcia, nie walczyłbym o tego kogoś. To jest bardzo osobista kwestia. Jan Paweł II mówił " To jest moja matka, ta ojczyzna..." Chyba znacie datę urodzin swoich matek prawda ? Jeśli nie pokazuje, że nie macie do niej szacunku. Tak samo jest z krajem. A co jest zapisane w definicji ? " Patriotyzm to postawa szacunku".

Kiedy robiłem sondę na temat galerii handlowych usłyszałem, że wszystko teraz zależy od młodych ludzi. Bardzo się cieszę, że mam przy sobie naprawdę bardzo świadomych i inteligentnych ludzi, lecz przy reszcie stanowimy mniejszość, to jest niepokojące. Ogłupia nas facebook, inne portale społecznościowe, smartfony, komputery o telewizji nie wspomnę. Jeśli ktoś myśli, że to wszystko mu wystarcza to co ma, mówię o wiedzy, ja do niczego go nie zmuszam bądź dalej pustym ignorantem, Twoje życie, lecz co my zrobimy dla kraju taką właśnie postawą jeśli dalsze losy zależą od nas  ? 



Brak komentarzy:

INSTAGRAM FEED

@soratemplates